Ullevigatan före och efter byggtid.

Ullevigatan före och efter byggtid.

Så ser Göteborg ut före och efter byggtid

Göteborg har inlett sitt största utvecklingssprång i modern historia. Stan ska växa med nära en tredjedel till 2035. Vi ska göra plats för 150 000 nya göteborgare och bygga 80 000 nya bostäder och lika många arbetsplatser. Här kan du se hur några platser kan komma att se ut de närmaste åren.

Följ Göteborgs resa mot en grön och nära storstad

Göteborg har inlett sitt största utvecklingssprång i modern historia. Nu bygger vi för att komma ikapp bostadsbristen och göra plats för över 100 000 nya göteborgare. Det betyder att vi får fler grannar, fler vänner, fler att knö med, fler att älska.

Göteborg ska bli en grön och nära storstad. En stad som är hållbar och öppen för världen.

Vi siktar mot 80 000 nya bostäder och lika många arbetsplatser till år 2035. Vi bygger en ny bro över älven, planterar träd, utökar kollektivtrafiken, anlägger lekplatser, parker och mötesplatser.

Stadsdelarna ska hänga ihop så att staden blir större men ändå känns mindre.

Vi siktar mot 80 000 nya bostäder och lika många arbetsplatser till år 2035. Stadsdelarna ska hänga ihop så att staden blir större men ändå känns mindre.

Ett stort antal stora och små projekt är igång och på gång – vissa är riktigt banbrytande och kräver att vi tänker nytt.

Vissa projekt gör att du kanske får en helt ny utsikt från fönstret. Andra kanske du aldrig ens kommer att märka av, eller bara se från spårvagnsfönstret när du åker förbi.

Vi gör det här för att alla ska få det bättre – både du som bor här, och alla som kommer att flytta hit. Och de som vill etablera företag här eller kommer hit på besök. Och de som inte fötts än men som kommer bo här i framtiden.

Se filmen: Göteborg före och efter byggtid:

Backaplan

Backaplan är tänkt att förvandlas från en handelsplats med stora asfalterade ytor till en tätbebyggd stadsmiljö. Området är en viktig pusselbit för att knyta ihop staden över älven. Med en blandning av bostäder, service, kontor och cityhandel blir Backaplan Hisingens centrum. Omvandlingen har startat och pågår under de närmaste 15–20 åren. Illustration visionsbild: White Arkitekter.

Före
Efter

Bergsjön

Bergsjön ska utvecklas med fokus på social hållbarhet och integration. För att fler människor ska trivas, bo och röra sig i området behövs ett centrum med smidiga trafikförbindelser, samlingsplatser för kultur, lekplatser, och parker. I ett första skede ska det byggas cirka 2 500 nya bostäder.

Före
Efter

Centralenområdet

Centralenområdet är ett av Göteborgs viktigaste utvecklingsområden. I dag dominerar trafiken, men inom 20 år kan det utvecklas med 2 000 nya bostäder, 19 000 nya arbetstillfällen, plats för kultur, grönområden och ett rikt folkliv.

Före
Efter

Frihamnen

Visionen om Frihamnen är att området ska utvecklas till en del av innerstaden. Med nyskapande lösningar och fokus på hållbarhet vill vi skapa variation av boendeformer och mötesplatser. Med den nya Hisingsbron, färjorna till och från centrum samt bra kollektivtrafik så kommer Frihamnen att knyta ihop staden.

Före
Efter

Gamlestaden

Gamlestaden är ett viktigt område för att knyta ihop staden. Ett nytt resecentrum, bostäder, handel och service ger nytt liv och ökar dragningskraften till stadsdelen. Stadsdelen har en lång historia och kommer i framtiden att ha fördubblat sitt invånarantal. På visionsbilden för Gamlestads torg etapp 2 anas Göta älv och Slakthusområdet till höger i bilden och det nybyggda kontorshuset vid Gamlestads torg ses norrifrån. I den nya platsen, i förgrunden på bilden, mynnar Gamlestadsvägen, Lars Kaggsgatan och Götaholmsgatan.

Före
Efter

Göteborgs Hamn

Nya hamnterminaler, logistikområden, vägar och järnvägar byggs för att stärka Göteborgs Hamn som Skandinaviens främsta godsnav. Göteborgsregionen har utsetts till Sveriges bästa logistikläge 17 år i rad och det är en position som Göteborgs Hamn tänker behålla. Vi bygger ut för att rusta oss för framtida godsvolymer, större fartyg och näringslivets krav på snabb omlastning av gods i hamnens närhet.

Före
Efter

Hisingsbron

Hisingsbron är inte bara en bro. Det är en länk mellan människor och stadsdelar. Det är en pusselbit i en större plan för stadens utveckling, en portal för sjöfarten och ett landmärke för Göteborg. Bron ska ersätta den nuvarande Götaälvbron och stå färdig till 2021. Bygget pågår just nu. Bron kommer att stå klar 2021 och blir då den nya länken mellan fastlandet och Hisingen.

Före
Efter

Inom Vallgraven 12

När Göteborgs befolkning växer kan vi får ännu mer stadsliv i centrum. Kvarteret Inom Vallgraven 12, granne med Brunnsparken, planeras bli ännu mer tillgängligt och aktivt. Tanken är ett centrumkvarter med en mix av kultur, nöjen, kontor och butiker – samtidigt som de kulturvärden som finns i området bevaras.

Före
Efter

Karlavagnsplatsen

Kvarteren runt Karlastaden planeras att bli mycket yteffektiva. Det planläggs för åtta kvarter blandad stadsbebyggelse – på höjden. På bara tre hektar ska det byggas ungefär 2 000 lägenheter och dessutom finnas plats för förskola, hotell, handel och service för boende och besökare. Höjdpunkten blir Karlatornet som enligt planen ska bli Nordens högsta byggnad.

Före
Efter

Korsvägen

Korsvägen ska bli en aktiv plats i en växande innerstad, där det är enklare att gå, cykla, mötas och umgås. Och där biltrafiken tar mindre plats. Med en ny tågstation under mark och nya hållplatslägen för bussar och spårvagnar stärks Korsvägen som knutpunkt för kollektivtrafiken samtidigt som även hela området utvecklas.

Före
Efter

Masthuggskajen

Med utvecklingen av Masthuggskajen växer stadens centrum västerut med en blandning av stadspuls och lokalt liv. Här kommer det finnas nya bostäder, torg, kontor och butiker – och ett 33 våningar högt hotell. Det gör också att Linnéstaden och Majorna växer samman med Masthuggskajen och kommer närmare älven.

Före
Efter
Före
Efter

Ullevimotet / Citygate och Kineum

Gårda är en stadsdel som har blivit lite avskuren från resten av staden. Den innehåller såväl bostäder och kontor som gammal bebyggelse. Nu är det dags att titta på Gårdas utveckling och se hur stadsdelen både kan utvecklas och vårdas. Området vid Ullevimotet i Gårda kommer de närmaste åren att genomgå stora förändringar. Här byggs just nu en rad skyskrapor som tillsammans bildar ett spännande kluster och bidrar till Göteborgs nya skyline.

Före
Efter

Pumpgatan

Ett innovationscentrum, hållplats för färja i kollektivtrafik, flera restauranger, en skola och ordentligt med kontor – allt samsas i detaljplanen för Pumpgatan på Lindholmen. Det första kontorshuset ut mot Lindholmsallén förväntas vara klart i januari 2020. Två år senare kan den här vyn vara verklighet med kontorsbyggnader på mellan nio och fjorton våningar, ett design- och besökscentrum i sex våningar och ett elva våningar högt hotell.

Före
Efter

Opaltorget

Opaltorget ska bli ett livligt, tryggt och tillgängligt område med täta bussförbindelser till city, havet och grönområden. Här ska ett nytt stadsdelstorg växa fram med bland annat 1 050 nya bostäder, nya butiker, stadsdelskontor, två nya förskolor, vårdcentral, en ny Opalkyrka och en ny park.

Före
Efter

Sahlgrenska och Medicinareberget

Kunskapscentret Sahlgrenska Life kan bli en regional motor för forskning och utveckling när universitetet, staden och regionen kraftsamlar för att skapa ett Life Science-kluster i världsklass vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Medicinareberget.

Före
Efter

Selma Stad

Selma Lagerlöfs Torg och området längs Litteraturgatan genomgår nu den största omvandlingen sedan torget byggdes 1971. Här växer Selma stad fram med över 1700 nya bostäder, handelshus, stadsdelshus med rum för kultur, torg- och Selma Lagerlöfs Parkstråk. Stadsdelen fylls med liv från morgon till kväll och boende får nära till allt för ett gott vardagsliv.

Före
Efter

Västlänken station Centralen

Göteborg ska utvecklas till en grön och nära storstad i en växande och hållbar region. Västlänken är en av förutsättningarna för att detta ska bli möjligt. Västlänken kommer att öka kapaciteten för tåg i Göteborg, göra det smidigare att åka kollektivt och bidra till stadsutvecklingen i stort. Den 30 maj 2018 togs första spadtaget i Västlänken.

Före
Efter
Publicerad 7 februari 2018 (Uppdaterad 24 juli 2020)