Visionsbild.
Göteborgs stadslinbana
Det har planerats för en stadslinbana i Göteborg – ett helt nytt sätt att ta sig över älven och vidare på Hisingen. Sedan december 2019 har en politisk process pågått och nu är det sista beslutet fattat. Projekt Göteborgs stadslinbana Järntorget–Wieselgrensplatsen avbryts och blir inte verklighet.
Projekt Göteborgs Stadslinbana Järntorget–Wieselgrensplatsen är avslutat.
Politisk process avslutad
Nu är det sista beslutet fattat och det innebär att projekt Göteborgs stadslinbana Järntorget–Wieselgrensplatsen avbryts och inte blir verklighet.
Den politiska processen har pågått sedan i december 2019 i både Göteborgs Stad och i Västra Götalandsregionen då stadslinbanan finansieras genom den så kallade Sverigeförhandlingen där de båda organisationerna är partners med staten.
Nu har Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen inlett förhandling med staten om att avbryta avtalet om Göteborgs stadslinbana Järntorget–Wieselgrensplatsen.

Göteborg växer så det knakar. På båda sidor Göta älv förtätas staden och allt fler invånare ska ta sig fram mellan de olika stadsdelarna. Mitt emellan stadens två stora broar har det planerats för ett nytt och elegant sätt att ta sig över älven – en stadslinbana.
Stadslinbanestationen på fastlandssidan planerades att ligga vid Järntorget och om du missade en gondol gjorde det inget för det skulle straxt komma en ny.
En ny tanke om att på ett elegant sätt ta sig över älven.
Första stoppet var tänkt att vara Lindholmen och resan dit skulle inte ta mer än 4,5 minut. Om du valt att stanna kvar ombord skulle du efter ytterligare cirka 3,5 minuter komma fram till station Västra Ramberget. Hela resan till ändstationen Wieselgrensplatsen beräknades ta cirka 12,5 minut.
Även om den här stadslinbanan bedömdes bli för dyr utifrån de tidigt uppskattade kostnaderna är det inte lika kostsamt att bygga en linbana som att bygga en bro eller en tunnel. Linbanor är också miljövänliga och nästintill ljudlösa. Det är också mycket säkert att resa med linbana – tre gånger säkrare än buss/spårvagn och 50 gånger säkrare än bil.
Dessutom är linbanor både pålitliga och vädertåliga. Vid mycket hårda vindar får man förstås stänga av, men det gäller ju även för trafiken på Älvsborgsbron.