Lisa Marie Bengtsson, formgivare och barnkulturdesigner, skapar uteklassrum i Hammarkullen.

Lisa Marie Bengtsson, formgivare och barnkulturdesigner, skapar uteklassrum i Hammarkullen.

”Vi måste kämpa för fler lekmiljöer”

Lisa Marie Bengtsson är formgivare och barnkulturdesigner. Hon arbetar med design för lek och lärande – bland annat i Hammarkullen där fem ”utomhusklassrum” nu byggs. ”Det är härligt att se hur människor kan mötas i en lekmiljö, både stora och små”, säger hon.

Vem är du och vad gör du på ditt jobb?

– Jag utbildade mig till produkt-och möbeldesigner i London och har också läst en master i child culture design på HDK i Göteborg. Jag jobbar med många olika saker men fokus är på design för lek och lärande. Jag gillar att se, lyssna och lära av barn och jag upptäcker, leker och testar mig fram. Jag är intresserad av att se hur färg, form och material inspirerar och sätter igång leksignalerna hos oss.

– Dels jobbar jag med egna projekt, som att ta fram en inomhuslekmiljö på kulturhuset Barbican Centre i London. Dels är jag anställd på Göteborgs Stad på något som heter POP UP bygglek, en mobil verksamhet som är ett slags systerprojekt till Bygglekplatsen i Biskopsgården. Vi åker runt i stadsdelarna och erbjuder bygglek, som består av verktyg och material. Det är för barn i alla åldrar.

– Jag är med och hjälper till att skapa både smått och stort. Det kan exempelvis vara att göra lekverktyg av vardagliga ting, som att förvandla en tvättkorg till en bil.

Jag är intresserad av att se hur färg, form och material inspirerar och sätter igång leksignalerna hos oss.

Vad är projektet 100Vadå? som du jobbar med?

– Jag och min kollega Ida Liffner fick uppdraget av lokalförvaltningen. Det handlar om att hitta designmöjligheter för att inspirera pedagoger i förskolan, att se utomhusleken med ”matte- och NO-ögon”. Vi vill se mer tid för lek utomhus och mer nyfikenhet på förskolegårdarna! Vi vill uppmuntra till att samma verksamhet som sker inomhus kan ske utomhus och vi började våren 2018 med fem förskolor i Hammarkullen.

– Fokus har varit att vara ute med barnen och att designa lösningar för utomhuspedagogik. Vi slog upp läger utomhus och observerade och lekte med barnen. Vi såg bland annat att när barnen cyklade eller åkte rutschkana, fanns det möjligheter att lyfta NO-ämnen och matematik i deras lek. Resultatet blev ett slags utomhusklassrum, som kommer att finnas på de olika förskolegårdarna. Just nu pågår prototypbygge på lokalförvaltningens snickeri.

”Vi åker runt i stadsdelarna och erbjuder bygglek, som består av verktyg och material. Jag är med och hjälper till att skapa både smått och stort. Det kan exempelvis vara att göra lekverktyg av vardagliga ting, som att förvandla en tvättkorg till en bil”, säger Lisa Marie Bengtsson är formgivare och barnkulturdesigner. Hon arbetar med design för lek och lärande – bland annat i Hammarkullen där fem ”utomhusklassrum” nu byggs.

Hur är din relation till Hammarkullen?

– Jag bodde i Göteborg i tre år innan jag var i Hammarkullen första gången. Men sedan dess har jag varit där jättemycket. Jag älskar Hammarkullen och har alltid känt mig välkommen. Det är mysigt, mycket grönt, och jag har träffat otroligt mycket fina människor där på kort tid.

Vad vill du uppnå med ditt jobb?

– Vi måste kämpa för att skapa fler lekmiljöer för barn. Annars kommer vi inte att överleva. Barnen ska få lika mycket plats som bilarna – eller ännu mer. Visst, barnen är vår framtid, det kan man alltid säga. Men framför allt handlar det om jämlikhet. Det byggs många platser för vuxna, men inte lika många för barn.

Det bästa är att designa något där ett barn och en vuxen kan mötas. Det sociala är det bästa. Det är härligt att se hur människor kan mötas i en lekmiljö. Både stora och små.

Vad får du ut personligen av ditt jobb?

– Det kan låta härligt men det är också tufft att jobba med barn, lek och kreativitet. Jag måste lita på mina egna beslut och komma ihåg att barn inte bara är barn utan också olika människor. Det som ger mig energi är att se deras resa, att ha en fundering, testa den och se att den fungerar. Det bästa är att designa något där ett barn och en vuxen kan mötas. Det sociala är det bästa. Det är härligt att se hur människor kan mötas i en lekmiljö. Både stora och små.

Text: Marcus Olsson
Foto: Sanna Tedenborg

Publicerad 29 januari 2019 (Uppdaterad 13 februari 2019)