Den 5 september ägde en avslutande invigningsceremoni rum uppe på Hisingsbron. Fotograf: Anna Haglund

Så monteras en 650 tons stålpjäs till Hisingsbron

I november 2019 levererades Hisingsbrons första pusselbit till vägen över Göta älv – gigantisk ståldel på 650 ton. Den här leveransen blev startskottet för uppbyggandet av Göteborgs nya gata mellan Hisingen och fastlandet.

Ståldelen består av två så kallade pylonbaser med en mellanliggande tvärbalk. Pylonbasen är som namnet avslöjar botten på och en del av pylonen, vilken monteras i ett senare skede. Utan den 650 ton tunga byggstenen hade bron inte suttit ihop. Men den har även en annan viktig funktion. Inuti pyloner och tvärbalk finns det kraftiga maskineri som driver lyftdelen upp och ned vid broöppning. På Hisingsbron finns totalt två sådana ståldelar, en på var sida om lyftspannet.

Stålpjäsen levererades på ett fartyg direkt till sitt brostöd i Göta älv.

Ett precisionsjobb med rejäla utmaningar

Ståldelen är stor och otymplig med sina 12,5 meter i höjd, 44 meter i längd och 18 meter i bredd. Samtidigt måste passformen och positionen vara helt perfekt, annars blir det svårt att bygga ihop resten av bron. Monteringsarbetet är alltså en rejäl utmaning för projektet. Hur går ett sådant arbete till?

  1. Ståldelen kommer med ett fartyg som är tillräckligt stort för att kunna bära den tunga lasten och tillräckligt litet för att kunna passera under Götaälvbron. Marginalen på var sida om fartyget i farleden är endast 20 centimeter.
  2. Ståldelen är för tung för att lyftas på plats på sitt brostöd med en kran. Därför rullas den över med fyra sammankopplade fordon med massvis av hjul, så kallade multiwheelers. Dessa styrs med en enda fjärrkontroll och förflyttningen från fartyget till brostödet tar flera timmar.
  3. När ståldelen lämnat fartyget och är på plats på brostödet grovjusteras den med fjärrkontrollen för att sedan finjusteras till det perfekta läget med hjälp av en massa domkrafter.
  4. När den står i helt rätt läge, 40 millimeter över det befintliga brostödet, görs en så kallad undergjutning mellan ståldelen och brostödet. När betongen är lagom fast spänns ståldelen fast i sitt stöd och sedan sitter den som berget.
  5. Efter det kan resten av montaget, själva vägen, påbörjas.

Osynliga kulvertar långt under vattenytan

Ungefär 10 meter under ytan, mellan de två brostöden och några meter ner i leran, finns två betongkulvertar med framförallt två funktioner. Inuti finns bland annat el för att kunna driva det stora lyftspannet vid broöppning och de har även som uppgift att hålla brostöden på plats i den luriga Göteborgsleran.

Tumnagelbild stål_Hisingsbron.JPG

Vad är stål på Hisingsbron?

Möt människorna som bygger Hisingsbron

Missa inte vår webb-tv-serie ”Brobyggarna”.

Del 3 – Bron växer fram
Publicerad 6 december 2016 (Uppdaterad 9 november 2021)