De fyra 35 meter höga pylonerna sattes på plats i juli 2020.

De fyra 35 meter höga pylonerna sattes på plats i juli 2020.

Hisingsbron

Bygget av Hisingsbron pågår just nu. Bron kommer att stå klar 2021 och blir då den nya länken mellan fastlandet och Hisingen.
Byggande pågår. Beräknas klar 2021.

Hisingsbrons lyftspann

Lyftspannet utgörs av en stålplatta som mäter 41 x 36 meter med en vikt på 750 ton som ska höjas och sänkas flera gånger varje dag. Bron måste ständigt vara redo att öppna för inkommande fartyg och får aldrig riskera att fastna. Efter varje öppning måste lyftspannet sättas ner med sådan precision att det blir perfekt passning på spårvagnsspåren när brodelarna möts igen – även när det råder extrema vind- eller temperaturförhållanden.

Montering av lyftspann

Skeppet med lyftspannet beräknas komma i augusti 2020 från Spanien till Göteborg och kommer först lägga till vid Frihamnen. Exakt datum vet vi först när skeppet lämnat Spanien. Väl vid Frihamnen lastas lyftspannet av skeppet och placeras på en så kallad ”Nordsjöpråm” på 90x27m. Den här pråmen lär vara den största som någonsin gått i Göta älv.

Nästa steg är att bogseras "Nordsjöpråmen" från Frihamnen under Götaälvbron norra landfäste för att sedan lägga till vid på Gullbergsstrandskajen. Det är väldigt trångt. Lyftspannet är 40 meter brett och den fria öppningen bara 44 meter, säger Peo Halvarsson, produktionschef på Skanska. Lyftspannet ska alltså inte passera Götaälvbron i själva farleden utan ett snäpp norr om farleden. Det får helt enkelt inte plats i farleden.

Väl vid Gullbergsstrandskajen ska lyftspannets beläggning göras och det ska utrustas med temporära räcken och kontaktledningsstolpar. Här monteras även lyftöronen där lyftvajrarna ska ta tag i lyftspannet. Med öronen på hade det inte fått plats i sidofarleden.

När det är dags för montering körs lyftspannet ut från Gullbergsstrandskajen och vrids 90 grader på pråmen för att komma i montageläge. Pråmen kommer nu att lägga till i farleden mellan pylonerna på stöd 15 (norra sidan) och 16 (södra sidan). Med pråmen i läge körs därefter lyftspannet på plats med hjälp av så kallade multi wheelers, ett fordon som med hjälp av flertalet hjul kan justera lyftspannet rätt. När spannet är i rätt läge sätts det ner på de permanenta lagren.

– Därefter kopplar vi in 8 stycken strand jacks, ett hydraulisk lyftredskap,  med en total kapacitet på 1200 ton till lyftspannet och klättrar upp det till lyftspannets övre läge i väntan på att maskininstallationen ska slutföras. Det är först i det upphöjda läget som det går att koppla på de permanenta kablarna som är kopplade till motvikten och maskineriet, säger Kristoffer Ekholm, projektledare projektering Hisingsbron.

Bilden visar animerad illustration av Hisingsbrons lyftspann i öppet läge.

Visualiseringsbild av en Hisingsbron under en broöppning

Möt människorna som bygger Hisingsbron

Missa inte vår webb-tv-serie ”Brobyggarna”.

Del 3 – Bron växer fram
Publicerad 6 december 2016 (Uppdaterad 19 augusti 2020)