Annica Ridell undersöker en av delarna till sidospannen.

Annica Ridell undersöker en av delarna till sidospannen.

4 frågor med stålbyggledare Annica

Projekt Hisingsbrons stålbyggledare Annica har varit i Spanien för att kolla hur det går med de tusentals ton stål som just nu tillverkas till delen av bron som går över Göta älv – Arpeggio. Vi har ställt fyra frågor för att få veta mer och om det är sant att det finns rum inuti bron…

Den del av Hisingsbron som går över Göta älv består av stål och betong. Stålet tillverkas i två olika fabriker i Spanien – i Bilbao och Vitoria-Gasteiz. I fabrikerna jobbar medarbetare från projektets entreprenörer Skanska och MT Højgaard med stålproduktionen. Annica Ridell och hennes kollegor, som jobbar för trafikkontoret Göteborgs Stad, besöker fabrikerna regelbundet för att säkerställa att tillverkningen går som den ska. Stålleveransen närmar sig och vi passade på att ställa några frågor till Annica.

Varför tillverkas stålet i Spanien?

Fabrikerna som tillverkar stålet har valts av projektets entreprenörer och varför det blev Spanien beror på delvis på att fabriker i Sverige inte har kapacitet nog. Eftersom mängderna är så pass stora fördelas arbetet på två fabriker, så att vi hinner färdigt till Göteborgs Jubileumsår 2021 och Hisingsbrons invigning. Det är runt 6000 ton stål som tillverkas under ungefär 3 års tid.

Vilka delar av bron består av stål?

Den del av Hisingsbron som går över Göta älv – Arpeggio – består av stål i form av sidospann, tvärbalkar, lyftspann och pyloner. Sidospann och tvärbalkar är det som fästs i brostöden och blir basen på den gjutna väg som vi sedan kommer att köra på. Lyftspannet är det som lyfts vid öppning mellan pylonerna som är 50 meter höga.

Hur kommer stålet på sin rätta plats?

Under 2019 kommer stålet att börja fraktas från hamnen i Bilbao till Göteborgs hamn och lagras i Frihamnen i väntan på montering. De största ståldelarna är 36 meter långa! När det blir dags för montering tar man hjälp av så kallade multiwheelers för att placera ståldelarna på sin rätta plats där de sedan svetsas ihop. Ett gediget arbete, minst sagt!

En fågel viskade att det kommer vara rum inuti Arpeggio, är det sant?

Nja, tänker du som i rum att vistas i så tyvärr inte. Men det kommer faktiskt att vara som gångar inuti sidospannen och uppvärmda rum i tvärbalkarna. Dessa rum är till för installationer, bland annat för de stora maskinerier som ska driva lyftdelen upp och ner vi broöppning.

Har du fler frågor till Annica eller vill veta något annat? Hör av dig till projekt Hisingsbron här. Besök även stadsutvecklinggoteborg på Instagram för att se fler bilder och hålla dig uppdaterad på vad som händer i projektet.

Publicerad 14 november 2018 (Uppdaterad 12 december 2018)