Den första tvärbalken har anlänt på skeppet Meri. Det är ett precisionsarbete med finjusteringar som inte går att hasta fram när tvärbalken ska lastas av.

Den del vi kommer se av Hisingsbron över Göta älv är egentligen bara toppen på ett isberg. I avsnitt två av Brobyggarna får vi lära oss mer om alla de pålar som pålats ner i älven och som ska bära och stabilisera Hisingsbrons stål.

På bilder syns projektledare Susanne Viberg titta ut över Göta älv från Götaälvbron.

Möt brobyggaren Susanne Viberg

Yrke: projektledare, trafikkontoret Göteborgs Stad.
Ålder: 54 år.
Bor: Lökeberg, mellan Kungälv och Marstrand.
Intressen: golf, äta och dricka gott i trevligt sällskap, vara ute i naturen.

Susanne Viberg har jobbat med att bygga infrastruktur sedan 1987. Hon har bland annat varit med och byggt en rörlig bro. En klaffbro i Töreboda över Göta Kanal på tidigt 90-tal men den hade lite andra dimensioner än vad Hisingsbron har.

När Susanne får frågan om vad det var som gjorde att hon ville vara med och bygga Hisingsbron svarar hon, att hon är uppvuxen på Hisingen och tycker att Hisingsbron är det mest spännande projektet i Göteborg.

– Riktig stadsbyggnation med många tekniska utmaningar, säger Susanne.

Det är också det som Susanne tycker är roligast med att vara en del av projekt Hisingsbron:

– Det kommer nya utmaningar varje dag! Det är ett privilegium att få ingå i ett team med härliga engagerade och kompetenta kollegor där vi med hjälp av varandra driver projektet framåt och har riktigt kul under tiden.

”Det är ett privilegium att få ingå i ett team med härliga engagerade och kompetenta kollegor där vi med hjälp av varandra driver projektet framåt och har riktigt kul under tiden.”

Tidslinje över bygget av Hisingsbron 2009–2022

Första steget i planeringsprocessen kring en ny älvförbindelse presenterades 2009. Den 9 maj 2021 öppnar Hisingsbron för trafik.

Hisingsbrons tidslinje 2009–2022
Publicerad 8 april 2020 (Uppdaterad 29 september 2021)