Hisingsbron

Brobyggarna del 3 – Bron växer fram

När det är dags att montera sidospannen av stål på Hisingsbron så är det finlir som gäller. De längsta sidospannen är drygt 40 meter långa och väger 140 ton och det finns bara en marginal på 2 millimeter när det ska fästas i brons kopplingsbeslag.

I detta avsnitt får vi veta mer om hur gjutningen av betongfarbanan går till. Det vill säga en del som utgör underlag för den väg som ska gå på bron. Vi får också en inblick i arbetet framåt, vilka arbetsmoment finns kvar att göra innan Hisingsbron står färdig. Det och mycket mer får vi ta del av i nästa säsong av Brobyggarna.

Se hur det går i del 3 här:

Hisingsbron_montering3_BB3.jpg

Brobyggarna del 3 – Bron växer fram

På bilden syns projektledare Kristoffer Ekholm.

Möt brobyggaren Kristoffer Ekholm

Yrke: projektledare, trafikkontoret Göteborgs Stad.
Ålder: 37 år.
Bor: Kungsbacka.
Intressen: familj, crossfit och husrenovering.

Kristoffer Ekholm har dels praktisk erfarenhet av brobygge eftersom han har jobbat som projektör/konstruktör på mindre till mellanstora projekt i Sverige och utomlands men han har också akademisk kunskap. Kristoffer har nämligen doktorerat på konstruktion av träbroar.

Kristoffer har doktorerat på konstruktion av träbroar.

När Kristoffer får frågan om varför han vill jobba med Hisingsbron svarar han:

– Jag var sugen på att testa att arbete som beställare, och när chansen att få bygga ett landmärke på hemmaplan dök upp så var det inte så svårt att hänga på.

Kristoffer berättar vidare att Hisingsbron är ett spännande projekt med riktigt stora utmaningar och otroligt trevliga kollegor.

Tidslinje över bygget av Hisingsbron 2009–2022

När kommer stålet? Var ser man bäst monteringen av pylonerna? Vill du veta allt om pyloner, maskineri och luftspann? Följ bygget av Hisingsbron åren i vår tidslinje.

Hisingsbrons tidslinje 2009–2022
Publicerad 8 april 2020 (Uppdaterad 7 september 2020)