Enligt planen kommer Hisingsbrons lyftspann att premiärhissas den 6 september.

Enligt planen kommer Hisingsbrons lyftspann att premiärhissas den 6 september.

Hisingsbron

Dags för montering av Hisingsbrons lyftspann – se tidplanen här

Under vecka 36 monteras det 750 ton tunga lyftspannet, brons hjärta som kommer att lyftas vid broöppning. Här kan du se tidsplanen för det historiska montaget.

Digital visualiseringsbild av Hisingsbron med lyftspannet i upphöjt läge.

Tidsplan

  •  Lördag 29 augusti: Lördag morgon, med start kl 07.00,  roteras lyftspannet 90 grader på den stora Nordsjöpråmen, som nu ligger vid Gullbergsstrandskajen.

  • Måndag 31 augusti: Klockan 07.30 stängs farleden av och pråmen går, med hjälp av bogserbåtar, ut i farleden för att sedan förtöjas mellan pylonerna på stöd 15 på södra sidan och stöd 16 på norra sidan. Därefter, runt kl 10.15, hissar multi wheelers upp lyftspannet till en nivå som är något högre än bron så att det kan köras in till sin position. Sedan läggs det ner på sina permanenta lager som om det vore i ett nersänkt läge. Det beräknas ske runt kl. 17.00 på måndagseftermiddagen. Under måndagskvällen lades barlast på lyftspannet för att kompensera för den beläggning som ännu inte är pålagd.

  • Tisdag 1 september: På tisdagen görs finjusteringar av lyftspannets läge, därefter kommer styrplåtar, fasta lager och styrrullar monteras. 
  • 2–5 septemberArbetet med lyftspannet fortsätter. Delar av maskineriet installeras och gångbanebryggor monteras. Farleden kommer att stängas av under vissa tider som arbetet pågår.

  • Söndag 6 september: Lyftspannet vinschas för första gången upp till den ordinarie öppningshöjden på 28 meter med hjälp av tillfälliga vajrar och så kallade strand jacks, som är ett hydrauliskt lyftredskap.  Ett historiskt ögonblick och en milstolpe. Därefter kommer lyftspannet att stå i öppet läge under några veckor. Hissningen planeras påbörjas kl 07:00 och pågå ett par timmar framåt.

Tidplanen är senast uppdaterad 4 september 2020 kl. 15.00

Det är mycket som ska förberedas och många faktorer – bland annat väder och vind – som spelar in. Det är därför svårt att uppge en exakta tider. Vi uppdaterar denna sida så snart vi har ny information.

Lyftspannet väger 750 ton och är lika stort som halva Stora Saluhallen som ligger vid Kungstorget. Här ser vi stålbjässen innan avresan från Spanien.

Fakta: Hisingsbrons lyftspann

  • Lyftspannet utgörs av en stålplatta som mäter 41 x 36 meter – det är lika stort som halva Stora Saluhallen vid Kungstorget. Det väger 750 ton och ska höjas och sänkas flera gånger varje dag. Bron måste ständigt vara redo att öppna för inkommande fartyg och får aldrig riskera att fastna.
  • Efter varje öppning måste lyftspannet sättas ner med sådan precision att det blir perfekt passning på spårvagnsspåren när brodelarna möts igen – även när det råder extrema vind- eller temperaturförhållanden.

Här byggs Hisingsbron.

Här kan du stå för att se arbetet med lyftspannet

Hisingsbrons förväntade livslängd är 120 år viket gör bygget historiskt. Visst vore det häftigt att i framtiden kunna säga att du var där när historia skrevs?

Här kan du stå för att se när lyftspannet lyfts över från skeppet till pråmen:

Här kan du se för att se montaget på Hisingsbron:

  • Uppe på Götaälvbron (för ovanifrånperspektiv)
  • Parkeringen längs Gullbergs Strandgata
  • P-Arken vid Läppstiftet (för underifrånperspektiv)
  • Vid Lilla Bommen.

Du kan också följa montaget i realtid genom en webbkamera från Trafiken.nu.

Så påverkas trafiken på Göta älv

Arbetet med lyftspannets passage under Götaälvbron och montering på Hisingsbron kommer att påverka trafik på och över Göta älv. Farleden kommer inte att vara avstängd när lyftspannet transporteras med pråm från Frihamnen till Gullbergsstrandskajen, men däremot vissa tider 31 augusti – 7 september då lyftspannet monteras.

Möt människorna som bygger Hisingsbron

Missa inte vår webb-tv-serie ”Brobyggarna”.

Del 3 – Bron växer fram
Publicerad 4 augusti 2020 (Uppdaterad 8 september 2020)