Armeringen ligger tätt och omslöts senare av 5300 ton betong.

Armeringen ligger tätt och omslöts senare av 5300 ton betong.

En historisk gjutning för projekt Hisingsbron

48 timmar, 350 lass betong, 340 ton armering och en himla massa planering, förarbete och logistik. I helgen som var, den 26–28 oktober, genomfördes en gjutning i ett av de två största brostöden för Hisingsbron. Vi kollar hur man går tillväga!

I fredags den 26 oktober klockan 18.00 gick startskottet för en av projekt Hisingsbrons största gjutningar och de första fyra betongbilarna rullade in på arbetsområdet nere vid Lilla Bommens älvkant, redo för ett historiskt dygnet-runt-arbete på över 40 timmar. Mitt på Arpeggio – den del av Hisingsbron som kommer att gå över Göta älv – finns fyra pyloner, vilka omfamnar den del av bron som ska lyftas vid broöppningar. Dessa fyra pyloner står på två bottenplattor, varav den ena gjöts i helgen som var. 

I ett sådant är arbete krävs många på plats för att få arbetet att rulla på. I regnrusket grillades hamburgare som arbetslagen kunde värma sig med mellan de intensiva arbetspassen. Christer Nilsson, som är byggledare från Göteborgs stad, arbetade under storgjutningen som genomfördes av entreprenören Skanska-MT Højgaard, och har stenkoll på hur det går till. Vi tar det från början:

  • Under en lång tid har man grundlagt genom att slå och borra ner pålar i marken under älven. När detta är klart gjuter man fast bottenplattor till brostöden i dessa.
  • Innan man kan gjuta en bottenplatta pågår ett massivt armeringsarbete för att betongen ska bli stark – för en sådan här bottenplatta behövs runt 340 ton armering!
  • Armeringsarbetet var inför helgen färdigt och formen redo att fyllas med hela 5300 ton betong. 20 betongbilar körde skytteltrafik mellan byggarbetsplatsen och betongstationer i Ale och från Vikans Kross på Hisingen. Totalt kördes 350 lass betong till platsen – var 10-15:e minut enligt ett tidsschema.
  • Under tiden som formen fylldes arbetade bland annat pumpmaskinister, provtagare, elektriker och betongarbetare, varav 20 som enbart arbetade med att fördela betongen rätt i formen.
  • För att veta att betongen håller rätt kvalitet, togs ett stort antal prover innan och under gjutningen. Man undersöker betongens konsistens, luftmängd och temperatur. Man tar även vattenprover på vatten som varit i omlopp under arbetet för att vara säker på att inga farliga ämnen släpps ut.
  • När man fördelat alla tusentals ton betong tar man hand om ytan på bottenplattan. Man slätar ut och täcker den med plast och presenning för att den ska hålla rätt fuktighet. Bottenplattan är härmed gjuten!

Vad händer härnäst?

Snart börjar arbetet med pylonerna som ska stå på bottenplattan. Först gjuts så kallade stubbar, det är den nedre delen av pylonen varpå man sedan monterar resten av pylonen som är i stål. Ståltillverkningen är just nu i full gång i Spanien.

Publicerad 30 oktober 2018 (Uppdaterad 12 december 2018)