Tvärbalken är lastad i Bilbao där den tillverkats.

Tvärbalken är lastad i Bilbao där den tillverkats.

Första pusselbiten till Hisingsbron nu i Göteborg

De 42 sidospannen till Hisingsbron ligger sedan några veckor redo i projektets arbetsområde i väntan på montering. Efter flera höststormar i Biscayabukten är nu den tredje leveransen av stål äntligen i Göteborg. Den här gången var det bara en enda del som levererades, en 650 ton tung tvärbalk som ska monteras med millimeterprecision.

Den stora och tunga tvärbalken är den första stålkonstruktionen som ska monteras på den nya bron över Göta älv och det är nu som Hisingsbron kommer att börja växa fram över vattnet. "Det här är en spännande vecka för oss som jobbar i projektet och en historisk vecka för Göteborg. Nu kan vi öka tempot i projektet och låta stadens nya landmärke växa fram”.

"Det här är en spännande vecka för oss som jobbar i projektet och en historisk vecka för Göteborg. Nu kan vi öka tempot i projektet och låta stadens nya landmärke växa fram.”

Fartyget lade till i Göteborg under torsdagen den 21 november och under lördagen den 23 november passerar det genom Götaälvbron och montaget påbörjas. Fartyget har marginaler på bara 20 centimeter på vardera sida i farleden. För den som vill vara på plats och följa den historiska leveransen finns det gott om bra utkiksplatser. När tvärbalken passerar genom Götaälvbron går det att stå på kajkanterna vid Gullbergsvass och i Frihamnen eller på Götaälvbrons gång- och cykelbanor.

Tvärbalken är den första pusselbiten som sätts på plats och därefter monteras sidospannen ett efter ett med millimeterprecision. Och det gäller att alla delar passar ihop i den 440 meter långa delen av bron som består av stål.

Snabba fakta

Skeppet Meris längd: 105 meter
Skeppet Meris bredd: 19,1 meter
Lastens bredd: 18 meter
Lastens höjd: 12,5 meter
Lastens längd: 44 meter

Publicerad 20 november 2019 (Uppdaterad 22 november 2019)