Fartyget Meri under passagen genom Götaälvbron.

Fartyget Meri under passagen genom Götaälvbron.

Nu startar stålmontaget för Hisingsbron

Strax efter gryning under lördagen den 23 november passerade den första tvärbalken under Götaälvbron. Nu startar ett arbete med stålmontage för den 440 meter långa brodelen Arpeggio över Göta älv.

Fartyget lade till i Göteborg under torsdagen den 21 november. Efter strul med tillstånd att få lägga till vid den rätta kajen i Frihamnen fick fartyget under fredagseftermiddagen äntligen tillstånd och kunde förtöjas. Under fredagskvällen och natten till lördagen jobbade projektet med förberedande arbeten. Den utrustning och de fordon som behövs för montaget i Göta älv skulle bland annat lastas på.

Startskottet för stålmontaget

Under lördagsmorgonen klockan 08.00 öppnades Göteborgs gamla trotjänare Götaälvbron för att släppa igenom fartyget som endast hade 20 centimeters marginaler på vardera sida i farleden. Passagen gick bra och projektet kunde andas ut. Detta var startskottet för montaget av det stål som ska binda ihop älvstränderna.

Med endast 20 centimeters marginaler gick Meri igenom farleden.

Under söndag morgon ska tvärbalken vara redo att rullas över till sitt brostöd med hjälp av fyra så kallade multiwheelers. Tvärbalken är den första pusselbiten som sätts på plats och därefter monteras sidospannen ett efter ett med millimeterprecision. De 42 sidospannen levererades i oktober.

Publicerad 23 november 2019 (Uppdaterad 23 november 2019)