Här bygger man nu samman rampen med den nya Stadstjänarebron över Götaleden.

Här bygger man nu samman rampen med den nya Stadstjänarebron över Götaleden.

Se hur arbetet med Hisingsbron går framåt

År 2016 startade byggnationen av Hisingsbron och har sedan dess kommit en bra bit på väg. Men hjälp av före- och efterbilder ska vi nu se vad som hänt sedan hösten 2018.

Byggnationen av Hisingsbron går framåt och det händer mycket. När Hisingsbron är färdig kommer den att bestå av 1380 meter bro, hela vägen från Ringön och Frihamnen till Nordstan och Östra Hamngatan.

Varje dag går byggnationen ett litet steg framåt så under ett halvår händer det mycket. Vi tog oss en titt på vad som hänt sedan hösten 2018 till idag. Följ med!

Hösten 2018 till vänster och våren 2019 till höger. Detta är ett av Hisingsbrons två största stöd i Göta älv.

Hösten 2018 till vänster och våren 2019 till höger. Inuti de små "rummen" i rampen pågår ett installationsarbete av bland annat el och fjärrvärme. Ovanpå jobbar man med den kommande kollektivtrafikbron som ska landa på rampen.

Hösten 2018 till vänster och våren 2019 till höger. Valven över Götaleden/E45:an är färdiga och har bildat den nya Stadstjänarebron, som också är en del av Hisingsbron. Nu pågår arbeten ovanpå med bland annat vägbanan och vattenledningar.

Vinter 2019 till vänster och vår 2019 till höger. Efter att man slagit ner runt 70 stålpålar och spontat under vintern pågår nu ett massivt schaktarbete inför en kommande lastgata till Nordstan som ska byggas här. Ovanpå kommer kollektivtrafikbron att gå ner till ett nytt hållplatsläge vid Nordstan.

Publicerad 10 april 2019 (Uppdaterad 10 april 2019)