Projekt Hisingsbron monterar ytterligare en enorm stålpjäs

Under lördagen den 21 december anländer ytterligare en stålleverans till Hisingsbron. Den här gången är det en ståldel på 650 ton som ska monteras på sitt brostöd i Göta älv.

I november kom den första av de två tvärbalkarna till Hisingsbron. Nu kommer en till likadan leverans med den sista tvärbalken. Tvärbalken kommer med ett fartyg och ska monteras direkt på sitt brostöd i Göta älv. Arbetet med montering startar på morgonen den 26 december. När ståldelen är på plats kommer arbetet med att bygga upp vägen mot fastlandet att ta fart.

Ett precisionsjobb med rejäla utmaningar

Ståldelen är stor och otymplig med sina 12,5 meter i höjd, 44 meter i längd och 18 meter i bredd. Samtidigt måste passformen och positionen vara helt perfekt, annars blir det svårt att bygga ihop resten av bron. Monteringsarbetet är alltså en rejäl utmaning för projektet. Hur går ett sådant arbete till?

  • Ståldelen kommer med ett fartyg som är tillräckligt stort för att kunna bära den tunga lasten och tillräckligt litet för att kunna passera under Götaälvbron. Marginalen på var sida om fartyget i farleden är endast 20 centimeter.
  • Ståldelen är för tung för att lyftas på plats på sitt brostöd med en kran. Därför rullas den över med fyra sammankopplade fordon med massvis av hjul, så kallade multiwheelers. Dessa styrs med en enda fjärrkontroll och förflyttningen från fartyget till brostödet tar flera timmar.
  • När ståldelen lämnat fartyget och är på plats på brostödet grovjusteras den med fjärrkontrollen för att sedan finjusteras till det perfekta läget med hjälp av en massa domkrafter.
  • När den står i helt rätt läge, 40 millimeter över det befintliga brostödet, görs en så kallad undergjutning mellan ståldelen och brostödet. När betongen är lagom fast spänns ståldelen fast i sitt stöd och sedan sitter den som berget.
  • Efter det kan resten av montaget, själva vägen, påbörjas.

Vill du se fler bilder eller veta mer om vad som händer i projekt Hisingsbron?

Publicerad 20 december 2019 (Uppdaterad 20 december 2019)