Sett från Ringön så kommer Hisingsbron att se ut så här i framtiden.

Sett från Ringön så kommer Hisingsbron att se ut så här i framtiden.

Hisingsbron

Byggnationen av Hisingsbron pågår just nu. När den är klar rivs Götaälvbron och Hisingsbron blir den nya länken mellan fastlandet och Hisingen.
Status: Byggande pågår. Beräknas klart: 2021.
Image for Stålleveranser: Sidospann

Stålleveranser: Sidospann

Sidospann är de längsgående stålbalkar som blir botten på vägen över Göta älv. Under vintern 2019/2020 monteras dessa. Hur går det till? Vad är "provisoriska brostöd” och vilken roll har de i monteringen av sidospannen?

Mer information om sidospannen

Image for Kollektivtrafikbron växer upp över marken

Kollektivtrafikbron växer upp över marken

En del av Hisingsbron kommer att vara till för enbart kollektivtrafiken. Projekt Hisingsbron bygger två olika ramper i Centralenområdet – en som går mot Östra hamngatan och en som går mot nuvarande hållplats Nordstan. Grundläggningen för dessa brodelar är under vintern 2019/2020 i ett intensivt skede. Snart uppdaterar vi informationen om det.

Image for Gigantisk ståldel monteras

Gigantisk ståldel monteras

650 ton stålpjäs kommer lastat! När den levererades i november 2019 gick startskottet för uppbyggnaden av vägen mellan Hisingen och fastlandet. Var monteras Arpeggios första pusselbit och hur ser den ut? Hur monterar man en så stor ståldel med millimeterprecision och vilka är de största utmaningarna i detta?

Mer information om Hisingsbrons tvärbalkar

Image for Götaälvbron fyller 80!

Götaälvbron fyller 80!

Den 26 november 1939 invigdes Götaälvbron. Bron kommer att tjäna oss i några år till innan den rivs. Hur invigde man broar år 1939 och hur river man en bro? Det och mer kan du läsa här.

Mer information om Götaälvbron

Image for Sidospannen monteras

Sidospannen monteras

Sidospann är de längsgående stålbalkar som blir botten på vägen över Göta älv. I december 2019 startade montaget av de 42 sidospann som levererades under oktober månad. Hur monteras sidospannen? Vad är "provisoriska brostöd” och vilken roll har de i monteringen av sidospannen?

Mer information om sidospannen

Image for Vägen på bron gjuts

Vägen på bron gjuts

När stålet under vägbanan är på plats börjar vägen mellan Hisingen och fastlandet att gjutas. Snart uppdateras informationen om det här.

Image for Pylonerna monteras

Pylonerna monteras

När pylonbaser och sidospann är på plats och vägbanan är gjuten på vardera sidor om farleden monteras de fyra pylonerna. I pyloner monteras därefter de delar av maskineriet till lyftspannet som har sin plats där.

Image for Lyftspannet monteras

Lyftspannet monteras

När pylonerna är på plats monteras det lyftspann som kommer att lyftas vid broöppning. Hisingsbron har en segelfri höjs på 12 meter i stängt läge. I öppet läge kommer den att ha en segelfri höjd på 28 meter.

Image for Broöppning testas

Broöppning testas

Tester av brons lyftmaskineri startade redan 2019 och pågår på olika sätt och i simulerade miljöer ända fram till dess att lyftspannet är på plats. Det görs för att kunna korrigera maskineriets system i praktiken. Man testar bland annat hur det fungerar i varmare och kallare väder.

Image for Hisingsbron invigs!

Hisingsbron invigs!

Hisingsbron ska stå klar till Göteborgs 400-årsjubileum år 2021. Hur invigningen kommer att se ut är ännu inte helt klart. En sak som är säker är att det definitivt blir kalas!

Image for Götaälvbron rivs

Götaälvbron rivs

År 2022 ska Göteborgs gamla trotjänare vara nedmonterad. Då tar efterträdaren Hisingsbron vid och ska sköta jobbet som länk mellan Hisingen och fastlandet. Den beräknas hålla i 120 år. Läs mer om Götaälvbron i länken.

Mer information om Götaälvbron

Publicerad 6 december 2016 (Uppdaterad 3 januari 2020)