Katja Möller, kommunikationschef Next step.

Katja Möller, kommunikationschef Next step.

”Mixen av unga drivna entreprenörer och historiskt erfarna bolag har varit nyckeln”

”Alla involverade entreprenörer valde att köra öppna kort, total transparens och inga dolda agendor”, säger Katja Möller, kommunikationschef.

 Hej Katja Möller, kommunikationschef Next step. Hur vill du beskriva arbetssättet inom projektet?

– Jag började arbeta i projektet 2012, men har som boende i närområdet följt projektet redan från start. I Nya Hovås prövade man vad vi idag kallar ett nytt koncept kring kommunikation i bygg och fastighetsbranschen. Det var detta banbrytande kommunikationsarbete som fångade mitt intresse. Alla involverade entreprenörer valde att köra öppna kort, total transparens och inga dolda agendor.

Det har varit och är totalt befriande att få arbeta på detta sätt. Alla involverade entreprenörer valde att köra öppna kort, total transparens och inga dolda agendor. Det har varit och är totalt befriande att få arbeta på detta sätt.

Finns det något tillfälle då du känt "wow - nu kör vi"?

– Genom att vårt arbete blir synat i sömmarna dagligen så kör vi aldrig vilse. I varje fall inte särskilt länge. Jag minns ett tillfälle som betytt mycket, jag satt och lyssnade på radion och hörde att planen för Nya Hovås blivit godkänd av kommunfullmäktige då kände jag starkt att vi kommer gå i mål med visionen för området.

Finns det något tillfälle då du känt "Nej, nu ger jag upp!"?

– Nej, faktiskt inte. Mixen av unga drivna entreprenörer och historiskt erfarna bolag har varit nyckeln. Det krävs en otrolig mental styrka att ställa sig i fronten och kommunicera förändringar. Genom att lyssna, förklara, resonera, jämföra, utforska och undersöka har vi gått i mål. Ville vi gå i mål med våra visioner krävdes ett helt nytt angreppssätt som byggdes på respekt, samarbete och en gemensam målbild av närområdet.

Nämn tre saker som har varit framgångsrecept.

– Ville vi gå i mål med våra visioner krävdes ett helt nytt angreppssätt som byggdes på respekt, samarbete och en gemensam målbild av närområdet. Den stora mängden dialogmöten vi har haft har spelat en väsentlig roll. Och språket! Vi talar så alla förstår. Som kommunikationschef hjälper jag bland annat till med att tvätta texter som ska kommuniceras. Till exempel så skriver vi att vi ska spränga, inte losshållning.

Ni har blivit kända för roliga skyltar, berätta om ett par av dem!

– Vi hade en skylt som berättade att stenen som lades på torget väger lika mycket som 8 elefanter. Eller skylten som berättade att byggkranarna i Dubai är högre och fler. Den humoristiska tonen finns även i våra nyhetsbrev som inte alls behöver handla enbart om bygget. De kan ge promenadtips eller recept på en god gazpacho inför semestertiderna.

Publicerad 6 februari 2018 (Uppdaterad 12 december 2018)