Så här kan det komma att se ut vid en av uppgångarna från Station Haga.
Västlänken
Göteborg ska utvecklas till en grön och nära storstad i en växande och hållbar region. Västlänken är en av förutsättningarna för att detta ska bli möjligt. Västlänken kommer att öka kapaciteten för tåg i Göteborg, göra det smidigare att åka kollektivt och bidra till stadsutvecklingen i stort. Den 30 maj 2018 togs första spadtaget i bygget av Västlänken.
Byggande pågår. Beräknas klart 2026.
2001

Idéstudie påbörjas
Idéstudie påbörjas om hur Göteborgs Centralstation kan utvecklas för utökad järnvägstrafik i Västsverige på lång sikt.
2002

Förstudie kring sträckning av spår och alternativa grundförstärkningar
Förslag att flytta Centralen. Varianter på stationsslingor prövas också.
2004–2006

Tre sträckningar och alternativ för grundförstärkning utreds
Vägs mot varandra. Samråd och remiss till allmänhet, myndigheter och organisationer.
2007

Trafikverket beslutar vilket alternativ som ska drivas vidare
Sträckningen Haga–Korsvägen uppfyller målen bäst.
2010

Finansiering klar
2011

Projektering av Västlänken startar
2014

Uppdrag att bygga Västlänken
Regeringen ger Trafikverket uppdraget att bygga Västlänken
2016
Järnvägsplan fastställd och detaljplanen antas av byggnadsnämnden. 
2017

Detaljplanearbete för stationsområdena och utökning av Olskrokens bangård
Järnvägsplanen för Västlänken vinner laga kraft. Miljöprövning i Mark- och miljödomstolen.
2018

Byggstart för Västlänken
Detaljplanerna för järnvägstunneln har vunnit laga kraft. Mark- och miljööverdomstolen har gett tillåtelse att börja bygga Västlänken. Beslut om detaljplanerna för stationsområdena hösten 2018.
2026