Älvförbindelser och sjöfart
Nyheter
Vad?
Behovet av fler förbindelser över Göta Älv växer i takt med att Göteborg växer. Marieholmstunneln, som avlastar Tingstadstunneln, färdigställdes år 2020 och Hisingsbron, som ersätter Götaälvbron, blev klar år 2021. Nu planeras fler föbindelser över älven i form av Lindholmsförbindelsen, en tunnel mellan Lindholmen och Stigbergstorget, och en gång- och cykelbro mellan Packhuskajen och Hugo Hammars kaj. Utöver dessa fasta förbindelser är ambitionen också att färjetrafiken över älven ska fortsätta att öka.
- Läs mer om Hisingsbron
- Läs mer om Lindholmsförbindelsen
- Läs mer om gång-och cykelbro mellan Packhuskajen och Hugo Hammars kaj
Var?
Mycket av den stadsutveckling som pågår och planeras i Göteborg ryms inom den s k Älvstaden. Det finns därför ett stort behov av fler förbindelser över, eller under, älven.
Varför?
I takt med att staden växt, inte minst på Hisingssidan, har trycket på Älvsborgsbron och övriga förbindelser stadigt ökat de senaste 15 – 20 åren. En vanlig vardag korsar över 300 000 resenärer Göta älv inom Göteborg. Därtill fraktas allt mer gods till och från hamnen och industrierna på Hisingen. Denna utveckling förväntas att accelerera under de kommande decennierna.
Vem?
Samtidigt som det ska bli enklare att korsa Göta älv behöver möjligheterna till transporter längs med älven vara fortsatt goda, inte minst för den viktiga Vänersjöfarten. Trafikverket, Sjöfartsverket, Västtrafik och trafikkontoret i Göteborgs Stad har därför tagit fram nya samverkansregler för alla trafikslag på och över Göta älv genom Göteborg. Syftet är att skapa så goda förutsättningar som möjligt för samtliga trafikslag.
För dig som vill veta mer
- Årsrapport Trafikledning Göta älv 2021
- Årsrapport Trafikledning Göta älv 2020
- Underlag för inriktningsbeslut: Gång- och cykelbro mellan Packhuskajen och Hugo Hammars kaj
- Sammanställning av planeringsförutsättningar för gång- och cykelbroar över Göta älv (2020)
- Nya broars påverkan på sjöfarten på Göta älv i Göteborg (farled 955) (2020)
- Juridisk bedömning av möjligheten att söka miljötillstånd för tidigare prövad gång- och cykelbro över Göta älv (2017)
- Nyttoanalys av nya gång- och cykelbroar över Göta älv (2017)
- Sammanställning av önskade kopplingar (2017)
- Gång-och cykelbro över Göta älv (tidigare prövning 2006)
- Älvtrafik Göteborg - Utredning av kajplatslägen och förbindelser över Göta Älv
- Peter Wannding
- Kommunikationsansvarig
- E-post: peter.wannding@exploatering.goteborg.se