Bygg din egen drömstad i Minecraft

Ett tivoli på Heden? Eller en utomhusbio på Ramberget? Eller varför inte en seglarskola i Härlanda Tjärn? Bara fantasin sätter gränser. Ladda ner Göteborg i Minecraft och bli din egen stadsarkitekt.

Hur ser din framtida drömstad ut? Ska den vara grönare, skönare, tätare? Vad ska Göteborg innehålla för att vara en härlig stad att leva i och hur bygger vi en stad där alla får plats och känner sig trygga? Hur tar vi oss fram i framtiden? Vad gör vi på fritiden? Hur och var träffas och umgås vi?

Datorspelet Minecraft saknar förutbestämt mål och det är upp till dig om du vill bygga skyskrapor i Brunnsparken eller bara ta en sightseeingtur i en okänd stadsdel.  

– Man väljer själv hur man vill uppleva staden. Många, särskilt barn och unga, känner ju inte till hela staden och då kan det här vara ett sätt att springa omkring och utforska. Och om man inte tycker det ser bra ut är det bara att bygga om. När man startar spelet placeras man i mitten av stadsdelen man valt och det kan faktiskt vara lite lurigt att förstå var man är någonstans, säger Eric Jeansson, geodatastrateg på stadsbyggnadskontoret.

Att använda Minecraft för att väcka intresse och engagemang för stadsutvecklingsfrågor är relativt nytt för Göteborgs Stad. Det är dessutom ett nytt sätt att göra sina geografiska data tillgängligt för allmänheten.

Det är dagens unga som ska bo i den framtida staden så det är väldigt viktigt att göra dem delaktiga.

– Tanken är att vi i framtiden ska kunna använda Minecraft-Göteborg som ett sätt att få in idéer från barn och ungdomar, och det kan också vara ett verktyg för att visa upp hur framtidens stad kommer se ut. Det är dagens unga som ska bo i den framtida staden så det är väldigt viktigt att göra dem delaktiga, säger Eric Jeansson, geodatastrateg på stadsbyggnadskontoret.

Minecraftprojektet startade som en lokal pilotstudie i Hammarkullen, där ungdomar från Nytorpsskolan tillsammans med pensionärer och Hyresgästföreningen byggde om sin egen närmiljö. Projektet var ett led i satsningen Jämlikt Göteborg, som bland annat har som mål att planera och bygga staden för ökad jämlikhet.

”För oss som arbetar med stadsutveckling blir elevernas idéer ett viktigt inspel samtidigt som vi når ut till ungdomar när det gäller stadsutvecklingsfrågor”, säger Eric Jeansson på stadsbyggnadskontoret.

Minecraft som en del i lärandet

Hur kan Minecraft användas som pedagogiskt verktyg i skolan och i stadsplaneringen? Den frågan var i fokus när stadsbyggnadskontoret och Lindholmen Science Park bjöd in till ett seminarium på Visual Arena. Medverkade gjorde såväl pedagoger, aktörer inom stadsutveckling, kommunledare och elever.

– Vi har ju redan börjat att använda Minecraft i stadsutveckling, vi startade med ett pilotprojekt i Hammarkullen för något år sedan som föll väldigt väl ut. Vi konstaterade då att det här är något vi ska fortsätta att arbeta med, berättar Eric Jeansson, geodatastrateg på stadsbyggnadskontoret som medverkade under dagen.

Kan användas i många sammanhang 

Hösten 2016 började stadsbyggnadskontoret utveckla alla tio stadsdelar i Minecraft, en satsning som blev väl mottagen och uppskattad. Sjumilaskolan i Biskopsgården var en skola som snabbt uppmärksammade detta och ville inleda ett projekt i Minecraft.

– De vill arbeta med hur man kan få bort de mentala och fysiska barriärerna med stadsplanering och för oss som arbetar med stadsutveckling blir det ett viktigt inspel samtidigt som vi når ut till ungdomar när det gäller stadsutvecklingsfrågor. Vi kan också använda oss av Minecraft vid exempelvis samråd och kan få in förslag på hur man vill skapa den nya framtida staden, fortsätter Eric Jeansson.

Hur kan man få bort de mentala och fysiska barriärerna med stadsplanering? För oss som arbetar med stadsutveckling blir det ett viktigt inspel samtidigt som vi når ut till ungdomar.

Kreativa exempel

Minecraft är ett äventyrs- och byggspel som fokuserar på att låta spelaren utforska, omvandla och interagera med en dynamiskt genererad spelkarta byggt av kubikmeterstora block.

Under senare år har spelet börjat användas i bland annat skolundervisning och i stadsplaneringsprocesser. Flera kommuner i Sverige har börjat använda spelet som ett komplement för att öka engagemang och dialog inom stadsplanering. Unga får här en chans att engagera sig och involveras, vilket kan öka förståelsen för deras roll som samhällsmedborgare med möjlighet att påverka samhällsutvecklingen.

Flera kreativa exempel om hur man kan använda Minecraft i olika sammanhang gavs under seminariet, medverkade gjorde bland andra Ulf Månsson från Sweco, Nelly Aroka från Sveriges Geologiska Undersökning (SGU), Ola Setterby från Alingsås, Lotta Kjällström från Härryda och Felix Gyllenstig Serrao, lärare på Frölundaskolan, även känd som ”Spelläraren”.

Göteborg 400 år

2021 firar Göteborg 400 år. Då ska flera av de stora stadsutvecklingsprojekten vara klara.