Familjen kör på i livet utan egen bil

De har tre små barn och arbete i en annan kommun – ändå klarar sig Michael Koucky och Catharina Wikehult utan egen bil. Nu vill Göteborgs Stad att fler ska hitta liknande lösningar i livet. Målet är nämligen att biltrafiken i innerstan ska minska med en fjärdedel.

Familjen Wikehult/Koucky klarar sig fint utan egen bil. Nu hoppas staden att fler hittar liknande lösningar.

”Jag får en liten kick varje gång jag passerar över motorvägen och inser att jag inte bidrar till det eländet”

Göteborgs centralstation är full av människor som går åt alla håll. Det är tisdag eftermiddag, kallt och blåsigt – och många av dem som rör sig här är pendlare. Ur ett av pendeltågen kliver en kvinna med cykelhjälm, skaljacka och en liten, hopvikt cykel. Några sekunder senare är cykeln fullt utvecklad och hon börjar trampa längs med vattnet bort mot Majorna.

Kvinnan med cykeln heter Catharina Wikehult och är mitt i sin dagliga pendlingsrutin. Varje morgon går hon upp tio över sex, för att cykla från Majorna till centralstationen. Där viker hon ihop cykeln och kliver på pendeltåget till Lindome. När hon anländer till Lindome station vecklar hon ut den igen och fortsätter cykla de två kilometrarna till sin arbetsplats.

– Jag har jobbat i stan innan men började ett nytt jobb i somras, vilket gjorde att jag fick längre pendlingsväg, berättar Catharina. Det tar mig en timme varje dag och hade absolut gått fortare med bil, men jag är glad att jag får vardagsmotion och bättre hälsa av att cykla. Jag tror jag blir en bättre mamma av det. Dessutom får jag en liten kick varje gång jag passerar över motorvägen i Lindome och inser att jag inte bidrar till det eländet.

Catharina och hennes sambo Michael Koucky har tre barn tillsammans, och de lever i dag utan egen bil. Tidigare hade de en men när de blev påkörda vid ett rödljus blev bilen skrot – och sedan dess har de inte skaffat någon ny.

– Vi hade nog gjort oss av med den ändå, men det blev en spark i baken, säger Catharina. Huvudskälet till att vi inte har bil är helt enkelt att vi inte har något behov. Det är så pass sällan vi använder bil, att det inte är värt att äga en. Vi är med i ett bilkooperativ, men inte ens den bilen använder vi. Det krävs lite mer planering och ibland får man vara lite kreativ, men på det stora hela är det ingen uppoffring att vara utan bil. Tvärtom, skulle jag säga.

Det krävs lite mer planering och ibland får man vara lite kreativ, men på det stora hela är det ingen uppoffring att vara utan bil. Tvärtom, skulle jag säga.

Trots den stora barnvagnen tycker inte Catharina att det är jobbigt att ta spårvagnen – tvärtom menar hon att det ofta är smidigare än att ta bilen.

Catharina och Michael bor vid Chapmans torg med sina tre barn, och de har inga problem med att klara sig utan bil i vardagen. Cyklar och cykelkärra sköter många av transporterna, och utöver det har de spårvagnshållplatsen runt hörnet. Förskolan har de ett stenkast från lägenheten och i stället för att storhandla besöker de kvarterets matbutik nästan varje dag.

– Det är väldigt lätt att lura sig själv, och vi försöker vara så medvetna det går. Många tänker att de ska ta bilen till en stor butik och storhandla för att spara pengar. Men man tänker inte på att bilresan kostar pengar. Handlar du mat för tusen kronor och den är fem eller tio procent billigare blir det ändå en förlustaffär, säger Michael, och fortsätter:

– Många glömmer hur dyr varje resa blir. Att ha en egen bil brukar kosta runt 40 000 kronor per år, med parkering, skatter, reparation och andra avgifter. Använder man då bilen en gång i veckan blir det nästan en tusenlapp per användning. Det är mycket pengar, som man kan använda till annat i stället.

Michael och Catharina har hittat sina lösningar för att kunna leva utan egen bil. Och de är långt ifrån ensamma. Göteborg har den tredje lägsta biltätheten i Sverige, med 335 bilar per 1 000 invånare. Storstäder är ofta förknippat med låg biltäthet, medan det omvända gäller på landsbygden. I Älvdalen finns till exempel 685 bilar per 1 000 invånare. Göteborgs Stad vill dock att resandet med egen bil ska bli mindre, till förmån förandra transportsätt. Målet är att minska biltrafiken i innerstan med 25 procent. Och anledningarna till det är flera, menar Stefan Eglinger, direktör på trafikkontoret:

– För oss som stad gäller det att tänka både globalt och lokalt, säger han. När det gäller den globala aspekten så är frågorna kring klimatet och resursutnyttjandet väldigt viktiga, och vi som stad måste ta ansvar genom att bidra med det vi kan. Men även på ett lokalt plan är det mycket viktigt att minska biltrafiken. Det handlar så klart om hälsa, att få ner bullernivåer och förbättra luftkvaliteten.

Stefan Eglinger, trafikdirektör.

En annan viktig lokal anledning till att minska biltrafiken är att den tar stor plats. För att få ner antalet bilar i innerstan har Göteborgs Stad ambitionen att på sikt minska antalet parkeringsplatser och boendeparkeringarför att i stället få ett mer levande gatuliv.

– Vi ska vara rädda om de ytor vi har, säger Stefan Eglinger. Vi ska använda utrymmet så bra vi kan för att skapa en levande och mänsklig stad och bland annat bygga fler bostäder. Bilen tar onekligen väldigt stor plats i dag. Vi vill hellre ha stad där människor kan bo, arbeta och vistas i.

Att minska biltrafiken med 25 procent är inget som sker i en handvändning, och för att kunna nå det högt uppsatta målet har Göteborgs Stad tagit fram en trafikstrategi som sträcker sig fram till och med 2035. Strategin ska vägleda kommunen och se till att alla beslut som tas bidrar till ett mer hållbart resande, både för miljön och för att bättre ta vara på stans ytor.

För att människor ska kunna välja bort bilen är det nödvändigt med många och väl fungerande alternativ. Göteborgs Stad försöker till exempel hjälpa bilpoolerna genom att ge dem exklusiv tillgång till förhyrda parkeringsplatser på attraktiva lägen. Kollektivtrafiken måste naturligtvis också byggas ut och gå oftare, bland annat arbetar Göteborgs Stad för att få fram fler eldrivna busslinjer. Tysta eldrivna bussar kan gå både oftare och närmare bostäder under hela dygnet än vad bullriga och bränsledrivna bussar tillåts göra. Dessutom behövs fler och bättre cykelvägar.

– Vi ser hur intresset för privat bilägande minskar i storstäder generellt i världen, säger Stefan Eglinger. Men för att ännu fler ska välja andra alternativ behöver vi minst fördubbla kollektivtrafiken, så att det finns ett attraktivt utbud. Vi behöver också tredubbla cykeltrafiken genom målmedvetna satsningar på bland annat god infrastruktur för cykel. Lyckas vi med det blir det lättare att välja bort bilen.

Catharina Wikehult och Michael Koucky är bra exempel på att det går alldeles utmärkt att leva utan bil. Och de tror att fler skulle göra samma upptäckt om de bara analyserade sin egen situation.

Många borde testa en månad. Om du bara använder bilen när du verkligen måste, hur många gånger kör du på en månad då?

– Många borde testa en månad. Om du bara använder bilen när du verkligen måste, hur många gånger kör du på en månad då? Det visar sig kanske att det inte är så många. Om du då är ärlig mot dig själv och frågar dig vad bilen kostar varje gång du använder den kommer du förmodligen bli förvånad. Kanske är det en tusenlapp, kanske är det några hundralappar. Men förmodligen skulle du kunna använda bilpool, hyra bil eller åka taxi och ändå komma billigare undan, säger Michael och berättar:

– Vi hyr bil då och då, om vi ska åka bort en helg och hälsa på vänner eller om vi ska åka på bilsemester. Det är smidigt och fortfarande är det billigare för oss än att ha egen bil. Vi får också hjälp av hyrfirman att installera barnstolar säkert, så vi slipper dessutom att köpa och äga egna barnstolar.

Text: Magnus Carlsson
Foto: Erik Abel

Reportaget är publicerat i magasinet Vårt Göteborg nr 1 2017.

 

Skoj på hoj

I appen Cykelstaden hittar du cykelbanor, pumpstationer och cykelparkeringar och annat som hör till ett liv på sadeln. Finns för Iphone och Android.

Appen Cykelstaden

Här blir det lätt att gå och cykla

Många platser i staden anpassas för att det ska vara enkelt och tryggt att gå och cykla. Här är tre stadsutvecklingsprojekt där bilen inte kommer i första hand.