Barnen visar hur staden kan bli bättre

Staden har tagit hjälp av de verkliga experterna: en andra- och en tredjeklass i Gamlestaden har fått jobba med stadsplanering under sex veckor. Det visade sig ganska tidigt att barnen har betydligt större koll på sin omgivning än många vuxna kanske tror.

Vem vet bäst hur ett barn upplever att ta sig till skolan genom en stadsdel som håller på att byggas om? Svaret är ganska självklart. Staden har tagit hjälp av de verkliga experterna: en andra- och en tredjeklass i Gamlestaden har fått jobba med just de här frågorna under sex veckor.

Det visade sig ganska tidigt att barnen har betydligt större koll på sin omgivning än många vuxna kanske tror. De pekar till exempel snabbt ut hinder, som smala trafikövergångar som inte rymmer hela klassen samtidigt, och platser där "fyllegubbar" samlas som upplevs som läskiga.

Dialogprojektet i Gamlestaden kan ses som ett pilotprojekt för hur arbetet med nya stadsplaner kan komma att gå till framöver. I en lyckad stad rör barn sig självständigt till och från platser, utan hinder som gör det omöjlig att nå dessa platser själva.

Publicerad 7 februari 2018 (Uppdaterad 7 februari 2018)