Västlänken
Nyheter
Västlänken – kollektivtrafik att bygga på
Om 15–20 år beräknas betydligt fler än idag leva, verka och vistas i Göteborg. Hur ska vi klara trafiksituationen när staden, liksom Västsverige i övrigt, växer så snabbt? Och hur kan vi göra det på ett hållbart sätt?
Västlänken, med planerad byggstart 2018, blir en cirka åtta kilometer lång dubbelspårig järnväg för pendel- och regiontåg, varav drygt sex kilometer kommer att gå i en tunnel under centrala Göteborg. Västlänken får tre nya underjordiska stationer: Centralen, Haga och Korsvägen. Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att genomföra bygget av Västlänken.
Göteborgs centralstation har idag nått sitt kapacitetstak och kan inte ta emot fler tåg.
Göteborgs centralstation har idag nått sitt kapacitetstak och kan inte ta emot fler tåg. Stationen är en så kallad säckstation. Med det menas att tågen kör in till en plattform och sedan måste köra ut samma väg, vilket begränsar kapaciteten avsevärt.
Med Västlänken ökar tågkapaciteten vid Göteborgs Centralstation och Västsverige binds ihop till ett sammanhängande tågsystem med genomgående trafik under staden. Västlänken förbättrar pendlingsmöjligheterna och bidrar därmed till att utveckla arbetsmarknadsregionen runt Göteborg.
Hur många tåg som faktiskt kommer att trafikera Västlänken och dagens Göteborgs C i framtiden, beror dels på hur kapaciteten i andra delar av järnvägsnätet utvecklas, men också på hur operatörerna väljer att trafikera spåren.
När Västlänken är färdig, enligt planen 2026, kommer 100 000 boende och 130 000 arbetande att ha gång- och cykelavstånd till en pendeltågsstation i centrala Göteborg.
När Västlänken är färdig, enligt planen 2026, kommer 100 000 boende och 130 000 arbetande att ha gång- och cykelavstånd till en pendeltågsstation i centrala Göteborg. Genom att vi får fler ställen där vi kan byta från tåg till andra färdmedel, avlastas Drottningtorget och Brunnsparken som idag inte kan svälja mer trafik i rusningstid. De nya stationerna gör att resenärerna kan nå fler destinationer direkt. För många förkortas restiderna.
Genom att tågkapaciteten i Göteborg stärks med en tunnel, istället för att bygga ut kapaciteten ovan jord, kan mark frigöras till mer grönområden, arbetsplatser och bostäder. Områdena runt stationerna i till attraktivare miljöer att vistas i och till förstärkta knutpunkter i kollektivtrafiken.

Västlänkens stationer
Så påverkas trafiken i byggtid
På www.trafikgoteborg.nu kan du se trafikläget i Göteborg just nu och de kommande åren. All trafikinformation på ett ställe.
www.trafikgoteborg.se

Från Våning 2026 ser du byggplatserna från ovan
Till utställningslokalen Våning 2026 i Läppstiftet är skolklasser, företag och andra organisationer och grupper välkomna för att lära sig mer om Göteborgs framtida stadsutveckling. Bilden visar utsikten från utställningslokalen.
Våning 2026/entréer byggs för Västlänken.
60% av Västlänkentunneln kommer att gå i berg. Det motsvarar cirka 4 kilometer. Resterande sträcka, cirka två kilometer, kommer att gå genom lera. Det blir tio övergångar mellan berg och lera.
Station Korsvägen kommer att ligga 32 meter under Näckrosdammen och 16 meter under själva Korsvägen.
Projekt i Västsvenska paketet
Det här projektet är en del av Västsvenska paketet – en satsning för ett attraktivt, hållbart och växande Västsverige. Paketet innehåller stora satsningar på vägar, järnvägar och kollektivtrafik.
Så växer Göteborg 2018–2050
Göteborg ska växa med nära en tredjedel till 2035. En sån förändring kräver att vi tänker hållbart. För vi vill bygga en stad som vi kan lämna över till våra barn med stolthet. I vår tidslinje kan du följa varje steg i Göteborgs utveckling.
Tidslinje för Göteborgs utveckling

Se Göteborg före och efter byggtid
Göteborg står inför sitt största utvecklingssprång i modern historia. Stan ska växa med nära en tredjedel till 2035. Vi ska göra plats för 150 000 nya göteborgare och bygga 80 000 nya bostäder och lika många arbetsplatser.
Före och efter byggtidVad tycker du om den här webbplatsen?
Hjälp att att göra den här webbplatsen ännu bättre. Svara på vår mini-undersökning med endast en (1) fråga. Det tar mindre än en minut. Tack för dina synpunkter!
Svara på frågan